Mentaliseringsförmåga påverkar ungas berättande mer än autismdiagnos

En ny studie i Autism Research visar att förmågan att förstå andras tankar och känslor, kallad mentalisering, har större betydelse för ungas berättarförmåga än om de har autism eller inte. Forskningen tyder på att träning av mentalisering kan förbättra kommunikation hos alla tonåringar.

Att kunna berätta en tydlig och sammanhängande historia är viktigt för socialt samspel och lärande. Tidigare studier har visat att vissa autistiska ungdomar kan ha svårare att skapa strukturerade berättelser, men resultaten har varierat.

I denna studie deltog 44 autistiska och 54 icke-autistiska tonåringar (11–15 år). De fick se två korta filmer och sedan återberätta handlingen. Forskarna analyserade berättelsernas struktur och tydlighet. Deltagarna genomförde även tester för att mäta mentalisering och exekutiva funktioner (som minne och impulskontroll).

Resultaten visade att ungdomar med bättre mentaliseringsförmåga gav mer strukturerade och sammanhängande berättelser – oavsett om de hade autism eller inte. Autismdiagnosen påverkade berättelsens struktur något, men inte tydligheten. Däremot fanns ingen stark koppling mellan exekutiva funktioner och berättarförmåga.

Forskarna föreslår att insatser för att stärka mentalisering kan hjälpa ungdomar att utveckla bättre berättarförmåga, särskilt de med kommunikationssvårigheter.

Källa: psypost.org

Relaterade länkar

Nästa
Nästa

Att äta valnötter till frukost kan förbättra hjärnans prestation under dagen