Hjärnans kopplingar kan påverka sociala svårigheter hos pojkar med autism

En ny studie visar att sociala svårigheter hos pojkar med autism kan bero på avvikelser i hur hjärnans nätverk kommunicerar. Forskare vid A*STAR Institute for Human Development and Potential upptäckte att variationer i kopplingarna mellan nätverk för uppmärksamhet och självreflektion var kopplade till utmaningar i socialt samspel, kommunikation och förståelse av sociala signaler.

Forskarna använde hjärnskanningar från 816 pojkar (5–14 år) och jämförde hjärnkopplingarna hos 418 pojkar med autism och 398 utan. Genom att skapa en modell av typisk hjärnutveckling kunde de beräkna hur mycket varje individs hjärnkopplingar avvek från normen.

Viktiga resultat:

✔ Störst avvikelser i kopplingarna mellan ventrala uppmärksamhetsnätverket (som hjälper oss att uppmärksamma viktiga saker) och default mode-nätverket (kopplat till självreflektion).
✔ Dessa avvikelser var kopplade till sämre social medvetenhet, kommunikation och förståelse av sociala sammanhang.
✔ Kognitiv flexibilitet (förmågan att växla mellan uppgifter) och arbetsminne visade sig spela en nyckelroll – pojkar med svagare färdigheter i dessa områden hade större sociala svårigheter.

Studien tyder på att träning av exekutiva funktioner (som arbetsminne och kognitiv flexibilitet) kan vara en väg att förbättra sociala färdigheter hos barn med autism. Forskare planerar nu att analysera långtidsdata för att förstå hjärnans utveckling bättre samt att undersöka om samma mönster finns hos flickor med autism.

Källa: psypost.org

Relaterade länkar

Föregående
Föregående

Att äta valnötter till frukost kan förbättra hjärnans prestation under dagen

Nästa
Nästa

Aerob träning kan minska Alzheimers markörer